A Központi Hitelinformációs Rendszerben nyilvántartott adatok kezelésének célja
A Központi Hitelinformációs Rendszer (KHR) a hazai pénzügyi intézmények kezelésében álló hitelinformációs adatbázis, amely hozzájárul ahhoz, hogy a hitelt nyújtók felmérjék a hitelt igénylõk hitelképességét. Ennek segítségével a hitelezési kockázatok összességében csökkenthetõk, a felelõs hitelezési tevékenység könnyebbé válhat, az ország pénzügyi rendszere védhetõ olyan személyekkel, szemben, akik korábban visszaéléseket követtek el a pénzügyi piacon. A KHR-re vonatkozó jogszabályokat a 2011. évi CXXII. törvény a központi hitelinformációs rendszerrõl rögzíti (továbbiakban: KHR tv.).
A KHR mind a pozitív hiteltörténetet, mind a negatív információkat (mulasztások, visszaélések, csalások), mind pedig az adósságrendezési eljáráshoz kapcsolódó információkat képes rögzíteni.
A KHR-ben kizárólag a törvényben meghatározott adatok tárolhatók, és az adatok kizárólag a törvényben meghatározott célokra használhatók fel, valamint csak az arra jogosult pénzügyi szervezeteknek adhatók ki, szigorú törvényi feltételek alapján. A KHR-t mûködtetõ vállalkozás (KHR-t az MNB által engedélyezett és folyamatosan felügyelt vállalkozás mûködtethet, Magyarországon jelenleg a BISZ Zrt. látja el a feladatot) felelõs az adatok teljes körû és naprakész nyilvántartásáért. A KHR-ben rögzített adatok banktitoknak minõsülnek, és ennek megfelelõ jogi védelem alatt állnak. Nem jelenti a banktitok sérelmét ezen adatok BISZ Zrt. részére történõ átadása, illetve ezen adatok pénzügyi szervezetek részére történõ szolgáltatása.
A CASPER Consumer Finance Zrt. adatokatA CASPER Consumer Finance Zrt. a szerzõdéskötést megelõzõen a hitelképesség megállapításához a KHR-t kezelõ pénzügyi vállalkozástól a következõ adatokat veszi át: a) természetes személy Ügyfél esetében – amennyiben korábban, írásbeli nyilatkozatában hozzájárult, hogy más pénzügyi szervezet átvegye a KHR tv. melléklet II. fejezetének 1.1-1.4 és 1.6 pontjai szerinti KHR–ben rögzített adatokat (lásd jelen tájékoztató mellékletét); b) természetes személy Ügyfél esetében – amennyiben korábban írásbeli nyilatkozatában nem járult hozzá adatai lekérdezéséhez a KHR tv. melléklet II. fejezetének 1.1, 1.2 e)-g) alpontok, 1.3.-1.6. pontja szerinti adatokat (lásd jelen tájékoztató mellékletét); c) vállalkozások esetén a KHR tv. melléklet II. fejezetének 2.1-2.4. pontjai szerinti adatokat (lásd jelen tájékoztató mellékletét);
A CASPER Consumer Finance Zrt. a hiteligénylés soránA CASPER Consumer Finance Zrt, mint referenciaadat-szolgáltató - az ügyfélvédelmi szabályok figyelembevételével - öt munkanapon belül köteles az általa kezelt referenciaadatokat a KHR-t kezelõ pénzügyi vállalkozás részére írásban átadni.
A CASPER Consumer Finance Zrt. az adatszolgáltatás tárgyát képezõ szerzõdés megkötését követõen – a KHR tv. rendelkezései alapján - átadja a KHR részére
a) a természetes személy KHR tv. melléklet II. fejezetének 1.1. pontja és az 1.2. pontjának a)-d) és k) alpontja szerinti adatait (lásd jelen tájékoztató mellékletét),
b) a vállalkozások (gazdasági társaság, fióktelep, egyéni vállalkozó) KHR tv. melléklet II. fejezetének 2.1. pontja és 2.2 pontja a)-d) és l) alpontja szerinti adatait (lásd jelen tájékoztató mellékletét).
Az adatok KHR-be történõ átadását megelõzõen a CASPER Consumer Finance Zrt. beszerzi a természetes személy Ügyfél írásbeli nyilatkozatát arra vonatkozóan, hogy hozzájárul-e az adatai KHR-bõl történõ, más pénzügyi szervezet általi átvételéhez. (Kivételt képeznek ez alól a hitelmulasztáshoz, csaláshoz, visszaéléshez kapcsolódó nyilvántartások.) A hozzájárulást a természetes személy Ügyfél - az adatok KHR-ben történõ nyilvántartásának idõtartama alatt - bármikor megadhatja. Amennyiben nem adja meg hozzájárulását, ennek tényét is rögzíti a KHR és ezt megismerhetik a pénzügyi szervezetek. A hozzájárulás vagy annak megtagadása az Ügyfél összes szerzõdésére kiterjed és bármikor szabadon módosítható.
a) rendszeres: az Ügyfél havonta fennálló tõketartozásainak összege és pénzneme, a szerzõdéses összeg törlesztõ részletének összege és devizaneme;
b) eseti: Amennyiben az Ügyfél az adatszolgáltatás tárgyát képezõ szerzõdés hatálya alatt elõtörlesztést teljesít, a CASPER Consumer Finance Zrt. az elõtörlesztést követõ öt munkanapon belül átadja a KHR-t kezelõ pénzügyi vállalkozás részére a KHR tv. melléklete II. fejezet 1.2 pont i) alpontja, illetve 2.2 pont j) alpontja szerinti adatot. (lásd jelen tájékoztató melléklete)
fizetési kötelezettségének oly módon nem tesz eleget, hogy a lejárt és meg nem fizetett tartozásának összege meghaladja a késedelembe esés idõpontjában érvényes legkisebb összegû havi minimálbért és e minimálbérösszeget meghaladó késedelem folyamatosan, több mint kilencven napon keresztül fennállt (a KHR tv. melléklet II. fejezetének 1.1-1.2 pontja szerinti adatok kerülnek átadásra, lásd jelen tájékoztató mellékletét)
fizetési kötelezettségének oly módon nem tesz eleget, hogy a lejárt és meg nem fizetett tartozása több mint harminc napon keresztül fennállt (a KHR tv. melléklet II. fejezetének 2.1-2.2 pontja szerinti adatok kerülnek átadásra, lásd jelen tájékoztató mellékletét)
A CASPER Consumer Finance Zrt. a KHR-t kezelõ pénzügyi vállalkozás részére írásban átadja annak a természetes személynek a KHR tv. melléklet II. fejezetének 1.1 és 1.3. pontja szerinti adatait (lásd jelen tájékoztató melléklete), aki a kölcsönszerzõdés megkötésének kezdeményezése során
a) a szerzõdés megkötésének kezdeményezése során az Ügyfél valótlan adatot közöl és ez okirattal bizonyítható, illetve
b) hamis vagy hamisított okirat használata miatt a bíróság jogerõs határozatában a 2013. június 30-ig hatályban volt, a Büntetõ Törvénykönyvrõl szóló 1978. évi IV. törvény 274-277. §-ában (közokirat hamisítás, magánokirat-hamisítás) vagy a Büntetõ Törvénykönyvrõl szóló 2012. évi C. törvény 342., 343., (közokirat hamisítás), 345. (hamis magánokirat felhasználása) és 346. §-ában (okirattal való visszaélés) meghatározott bûncselekmény elkövetését állapítja meg;
A Családi Csõdvédelmi Szolgálat a KHR-t kezelõ pénzügyi vállalkozás részére írásban átadja azoknak a természetes személynek a KHR tv. melléklet II. fejezetének 1.1 és 1.6 pontja szerinti adatait (lásd jelen tájékoztató melléklete), akik az adósságrendezési eljárásba adósként, adóstársként vagy egyéb kötelezettként bevonásra kerültek.
A fenti adatátadásról a KHR-t kezelõ pénzügyi vállalkozás írásban értesítést küld azon referenciaadat-szolgáltatók részére, akik az érintett természetes személyhez tartozóan a KHR-ben az adatszolgáltatás tárgyát képezõ szerzõdések alapján fennálló követeléssel rendelkeznek.
A Családi Csõdvédelmi Szolgálat és a KHR tv. 5. § (2) bekezdés szerinti adatátadást elvégzõ referenciaadat-szolgáltató a nyilvántartott személyrõl a szerzõdés illetve az adósságrendezési eljárás idõtartalma alatt értesítést kérhet a KHR-t kezelõ pénzügyi vállalkozástól a kezelt adatokban bekövetkezett változásról, a nyilvántartott személynek a természetes személyek adósságrendezési eljárásának kezdeményezésekor tett nyilatkozata alapján.
A szerzõdéses jogviszony megszûnését követõen – futamidõ szerinti kötelezettség kifutása vagy az eredeti futamidõ elõtti elõtörlesztés esetén, azaz a teljes tartozás mulasztás nélküli teljes megfizetése esetén (ún. „pozitív szerzõdés”) - az adatok egy munkanapon belül véglegesen és vissza nem állítható módon törlésre kerülnek a KHR-bõl. Amennyiben a fogyasztó írásban kéri, engedélyezi – pozitív tárolhatósági nyilatkozat megadásával a jövõbeni pozitív hitelbírálat érdekében - az adatai a szerzõdés megszûnését követõ 5 évig még a KHR-ben maradhatnak. Ezen kérés bármikor visszavonható, melynek eredményeképpen a nyilvántartott adatok törlésre kerülnek.
A KHR-ben negatív mulasztásként szereplõ tartozásokra (lásd jelen tájékoztató 4a pontja) vonatkozó adatok
a) amennyiben az ügyfél általi teljesítés következtében szûnik meg a tartozás, úgy a tartozás teljesítésének, kifizetésének napjától számított 1 év után törlõdnek véglegesen és vissza nem állítható módon a KHR-bõl,
b) amennyiben egyéb módon (pl. pénzintézeti veszteség elszámolásával), úgy az adatok 5 év után kerülnek törlésre.
A nyilvántartott adatok az alább meghatározott idõponttól számított 5 évig maradnak a KHR-ben, és ezen idõszak alatt hozzájárulás nélkül is felhasználhatók a hitelképesség vizsgálatához. Az öt év letelte után véglegesen és vissza nem állítható módon törlésre kerülnek a nyilvántartott adatokA KHR-ben negatív mulasztásként szereplõ tartozásokra (lásd jelen tájékoztató 4a pontja) vonatkozó adatok – amennyiben a tartozás nem szûnt meg – az átadástól számított 10 évig maradnak a KHR-ben és ezen idõszak alatt felhasználhatók a hitelképesség vizsgálatához az Ügyfél hozzájárulása nélkül is.
Az adósságrendezési eljáráshoz kapcsolódóan a KHR-ben nyilvántartott adatok törlésének idõpontjai:A szerzõdéses jogviszony megszûnését követõen – futamidõ szerinti kötelezettség kifutása vagy az eredeti futamidõ elõtti elõtörlesztés esetén, azaz a teljes tartozás mulasztás nélküli teljes megfizetése esetén (ún. „pozitív szerzõdés”) - az adatok 5 év után véglegesen és vissza nem állítható módon törlésre kerülnek a KHR-bõl.
A KHR-ben negatív mulasztásként szereplõ tartozásokra vonatkozó adatok
a) amennyiben a mulasztás rendezésre kerül, úgy a késedelmes tartozás megszûnésének napjától számított 5 év után törlõdnek véglegesen és vissza nem állítható módon a KHR-bõl,
b) amennyiben a késedelem fennáll, az adatok felvitelétõl számított 10 év után törlõdnek a KHR rendszerbõl.
Elfogadóhely visszaélés esemény bekövetkezéskor az adatok elévülési ideje a felviteltõl számított 5 év.
Az Ügyfél jogosult tájékoztatást kérni arról, hogy milyen adatai szerepelnek a KHR-ben, és ezen adatait mely referenciaadat-szolgáltató adta át. A CASPER Consumer Finance Zrt. a tájékoztatás iránti kérelmet a KHR-t kezelõ pénzügyi vállalkozásnak haladéktalanul, de legkésõbb két munkanapon belül továbbítja, amely három napon belül a kért adatokat zárt módon megküldi a CASPER Consumer Finance Zrt-nek, amely azt, a kézhezvételt követõen ugyancsak zárt módon, tértivevényes levélküldemény formájában haladéktalanul, de legkésõbb két munkanapon belül eljuttatja az Ügyfélnek. (KHR tv. 15. § (8))
A KHR-t kezelõ pénzügyi vállalkozás a tájékoztatási kötelezettségét - ha az Ügyfél ezt kéri - elektronikus adatközlés útján is teljesítheti. (KHR tv. 15. § (9))
A CASPER Consumer Finance Zrt. a tájékoztatásért költségtérítést és egyéb díjat nem számol fel. (KHR tv. 15. § (7))
Az Ügyfél a kifogást közvetlenül a CASPER Consumer Finance Zrt-hez vagy a KHR-t kezelõ pénzügyi vállalkozáshoz írásban nyújthatja be. (KHR tv. 16. § (2))
A CASPER Consumer Finance Zrt. illetõleg a KHR-t kezelõ pénzügyi vállalkozás köteles a kifogást annak kézhezvételét követõ öt munkanapon belül kivizsgálni, és a vizsgálat eredményérõl az Ügyfelet írásban, tértivevényes levélküldemény formájában haladéktalanul, de legkésõbb a vizsgálat lezárását követõ két munkanapon belül tájékoztatni. (KHR tv. 16. § (4))
Az Ügyfél adatainak jogellenes átadása és kezelése miatt, illetõleg azok helyesbítése vagy törlése céljából a CASPER Consumer Finance Zrt. és a KHR-t kezelõ pénzügyi vállalkozás ellen keresetet indíthat. A keresetlevelet a tájékoztató levél kézhezvételét követõ harminc napon belül az Ügyfél lakóhelye szerint illetékes járásbírósághoz kell benyújtani. Határidõben elõterjesztettnek kell tekinteni a keresetlevelet, ha azt a határidõ utolsó napján ajánlott küldeményként postára adták, vagy elektronikus úton az informatikai követelményeknek megfelelõen elõterjesztették. E határidõ elmulasztása miatt igazolásnak van helye. (KHR tv. 17. § (1))
Az Ügyfelet a keresetindítási jog akkor is megilleti, ha a CASPER Consumer Finance Zrt, illetve a KHR-t kezelõ pénzügyi vállalkozás tájékoztatási kötelezettségének nem tett eleget. A keresetlevél benyújtására nyitva álló határidõt ez esetben a tájékoztatási kötelezettségre megállapított határidõ leteltétõl kell számítani. (KHR tv. 17. § (2))